18 April 2011

Lelucon Sambas : Taek Ayam Beranga'


 Oleh :

Cerittenye si bujang (Banglong Ia) kanna' suroh balli gulle merah leh nekwannye unto' molah inti kelappon.

Bukan ageklah die dg semangat '45 paggi becaccak kewarong jang kambing mballi gulle merah barang jak sisa duitnye nak dibalikan ke gule guyyum alias gulle-gulle.

Jak gulle guyyum HEXS ye be, tau ke gulle guyyum HEXS, yg ittam dikamput pakai pelastik merah kecoklatan yang rasenye paik nak mampus ye be! ngan sibungkus keropok CUP-CUP.

Jak leh makan bande iyyelah die makenye ronga' ye!

Balik agek kecerittenye, datang dari warong gulle merah disangkutkannye dipaku dakkat selippak, kakye paggi udde' die nappel uncik di po' gattah.

Taulah ja' nekwan ye paluppa', daan ditanya'kannye, geyye juak Banglong Ia ye jak peluppa' juak daan dipadahkannye.

Keissokannye be tang lalu ingat si nekwan to'e. sambel mburu ayam nang masok ke sirambe' ditanya'kannye ke Banglong Ia "mane gulle merah nang kau balli simari?" "oh....ao' gassa'ang kugantong di pittok" jinye Ia

Begeyye diambe' gullenye dah melilleh. "ha...iddi sampai melilleh dah tok e" jinye nekwan "sampai dah betitikkan ke lantai" tambahnye age'.

"merusse tok" jinye Banglong Ia sambel dikuttisnye dilantai pakai tunjoknye, dijilatnye. "ngape gulle merah tang rase jahannam i?"

Nekwannye baro' na' ngabe' penyantal di dapor, kebingongan die "mane tade' tek ayam berangnga' yang ade dilantai tang dah illang" jinye nekwan.

"pantas tang rase jahannam jak taek ayam berangnga' gasa'ang kireku jak gulle merah" jinye Banglong Ia.



wkwkwkwkwwkwkwkwk..............

dikutip dari :
http://www.facebook.com/topic.php?uid=91167420902&topic=9722


Related Posts

Comments
2 Comments

2 comments:

4nd1 aan said...

mantap inyan eritenye rase di jaman gek dlok he

Zulkifli.M.H said...

Izin copas jang..

Passan Pala' Kesah

Awalnya blog ini dibuat hanya iseng untuk mendokumentasikan dan mengumpulkkan khazanah tanah kelahiran yang hampir terlupakan generasi muda. Berawal dari postingan permainan rakyat dan kamus mini bahasa Melayu Sambas, admin terus memperbaiki SEO dan postingan dan berupaya memenuhi apa yang diinginkan pembaca blog ini. Setelah di analisa, ternyata kebanyakan pengunjung blog ini mencari tentang sejarah kelam Sambas 1999.

Inginya blog ini difokuskan untuk sejarah, budaya dan segala sesuatu yang terkait dengan tanah kelahiran, namun pada perjalanannya admin banyak menemukan artikel menarik dan sengaja direpost disini untuk arsip pribadi. Sungguh sangat tidak disangka ternyata banyak juga pembaca punya ketertarikan yang sama dengan fenomena akhir zaman yang semakin nyata. Untuk saat ini admin akan fokus pada artikel tentang Dajjal dan Imam Mahdi yang dipastikan sebentar lagi akan tiba. Apabila pembaca menemukan artikel yang menarik haraplah berikan hujatan, celaan atau komentarnya...^_^

Jika ada yang tertarik untuk menjadi penulis di blog ini, atau tukar link sesama blogger, jangan sungkan-sungkan untuk menghubungi admin

Hariyono Al Kifri